Er is niets vervelender dan een blessure oplopen op wintersport. Je hebt veel betaald voor je vakantie en je hebt er ongetwijfeld lang naar uitgekeken. Als je vervolgens niet meer de piste op kunt vanwege een blessure, kan dit een grote teleurstelling zijn. Er zijn echter genoeg manieren om blessures te voorkomen. Dit kun je vooral doen door thuis de goede voorbereidingen te treffen en op wintersport geen onnodige risico’s te nemen. Ook zijn er tips om blessures te genezen.

Thuis blessures voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen en het voorkomen van blessures begint thuis. Veel mensen sporten het hele jaar niet of nauwelijks en gaan volkomen stijf en ongetraind de piste op. Dit maakt de kans op blessures helaas zeer groot. Zorg er daarom voor dat je gedurende het jaar voldoende sport. Ga hardlopen of fietsen om je conditie op peil te houden en doe aan krachttraining. Ga voor soepele spieren eens naar Pilates of yoga, of doe elke dag wat stretch oefeningen thuis. Dit verkleint niet alleen de kans op blessures, ook je prestaties op de piste zullen er flink op vooruit gaan als je fit en sterk bent.

Op wintersport blessures voorkomen

Een belangrijke manier om blessures te voorkomen, is om te zorgen voor een goede cooling down. Neem na het skiën de tijd om uitgebreid te stretchen en neem een lekkere warme douche om je spieren soepel te houden. Op dag drie gebeuren de meeste ongelukken. Je hebt twee dagen lang de hele dag op de piste gestaan en je bent flink vermoeid. Plan op dag drie dus een rustdag in. Ga winkelen, of bezoek een spa voor een saunabezoek en een massage. Zo sta je op dag vier weer fris en uitgerust op de piste. Ook kleding is erg belangrijk. Draag altijd een helm, handschoenen en een skibril en pak jezelf dik in.

Blessures genezen

Natuurlijk kan er toch altijd iets fout gaan waardoor je alsnog geblesseerd raakt. Een ongelukkige val of rare beweging en je kunt zo iets verrekken, scheuren of breken. Ernstige blessures dienen altijd door een professional behandeld te worden. Blijf hier dus niet mee rondlopen, want dit maakt het alleen maar erger. Lichte blessures kunnen zelf behandeld worden. Bij spierpijn bijvoorbeeld kun je de spieren behandelen met tijgerbalsem. Ook een warme douche kan helpen. Houdt bij ernstige spierpijn een dag rust. Ook lichte kneuzingen en verrekte spieren zijn gebaat bij rust. Als je door blijft gaan met een lichte blessure, kan deze al snel in een ernstige blessure veranderen. Dan ben je een stuk verder van huis. Raadpleeg bij twijfel dus altijd een professional en neem geen risico met een lichte blessure.